kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

 روسیه «جنگ اتمی با ناتو» را در مرز اوکراین تمرین کرد

 
 
 
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش این کشور اولیه مرحله از سلسله رزمایش‌های خود برای پرتاب سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را آغاز کرده است؛ رزمایشی که بخشی از آن در مرزهای اوکراین در حال برگزاری است.
جنگ اوکراین در سومین سال خود بیش از پیش به یک جنگ گسترده بین ناتو و روسیه نزدیک است. دلیل آن نیز کاملاً روشن است. ناتو تمامی خطوط قرمز روسیه را در این جنگ زیرپا گذاشته است. طی 2 سال گذشته روسیه به طور مشخص اعلام کرده بود که ناتو حق ارسال سلاح‌های دوربرد و نیروی نظامی به اوکراین را ندارد. همچنین تهدید کرده بود که اگر اروپا و آمریکا دارایی‌های روسیه را به نفع اوکراین مصادر کند با واکنش شدید مسکو مواجه خواهند شد. هر سه این خط قرمزها طی ماه‌های اخیر زیر پا گذاشته شده است. آخرین مورد هم احتمال حضور نیروهای نظامی ناتو در خاک اوکراین است که این روزها حسابی بحث آن داغ است. نیویورک تایمز هفته گذشته فاش کرد که «ولودمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین از ناتو خواستار اعزام نیرو به کی‌یف شده است. مسئله‌ای که بنا به نوشته این روزنامه آمریکایی می‌تواند به گسترش جنگ دامن بزند. آن‌گونه که نیویورک تایمز نوشته بود آمریکا به عنوان یکی از اعضای اصلی ناتو در حال بررسی این درخواست اوکراین است. بلافاصله یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که این اقدام می‌تواند این نیروها را به عنوان هدف مشروع برای نیروهای روسیه قرار دهد.
روسیه نیز بارها هشدار داده است اعزام نیرو از جانب ناتو به اوکراین خطر درگیری هسته‌ای بین دو طرف را به دنبال خواهد داشت. به عنوان جدیدترین هشدار مدیر اداره اروپایی وزارت خارجه روسیه نیز گفت حضور فرانسه در درگیری اوکراین به صورت رسمی، پاریس را به طرف درگیری تبدیل می‌کند و خطر افزایش درگیری بین قدرت‌های اتمی را افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک «آرتیوم استودنیکف» مدیر اداره اروپایی وزارت خارجه روسیه گفت: در صورت وقوع چنین حوادثی، ارتش فرانسه به اهداف قانونی برای نیروهای مسلح روسیه تبدیل خواهد شد. این دیپلمات روس ادامه داد این امر به‌طور اجتناب‌ناپذیر خطر برخورد در میدان نبرد بین ۲ قدرت هسته‌ای را افزایش می‌دهد که پر است از غیرقابل پیش‌بینی‌ترین عواقب. این گفته‌ها در حالی مطرح شده که «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از تمایلش برای اعزام نیروهای این کشور به اوکراین خبر داده است.
رزمایش اتمی روسیه
همزمان با این تحولات رزمایش اتمی روسیه نیز با سلاح‌های هسته‌ای غیر استراتژیک شروع کرده است. به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای« اِی بی ‌سی نیوز»، در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: به دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، اولین مرحله از سلسله رزمایش‌های هسته‌ای شامل آموزش عملی در زمینه‌سازی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای غیراستراتژیک از جمله موشک‌های کینژال و اسکندر با قابلیت حمل هسته‌ای می‌شود. این رزمایش‌ها در منطقه نظامی جنوبی که شامل مناطق روسیه در جنوب از جمله در مرز با اوکراین است، انجام می‌شود. وزارت دفاع روسیه در تاریخ ۶ می‌(۱۷ اردیبهشت) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این سلسله رزمایش‌ها در پاسخ به اظهارات تحریک‌آمیز و تهدیدهای برخی از مقام‌های غربی در مورد فدراسیون روسیه انجام خواهد شد. آن‌گونه که«‌ای بی ‌سی نیوز» نوشته است این اعلامیه پس از آن صادر شد که امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه تکرار کرد که اعزام نیرو به اوکراین را منتفی نمی‌داند و دیوید کامرون وزیر خارجه انگلیس نیز گفت که نیروهای کی‌یف می‌توانند از سلاح‌های دوربرد بریتانیا برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کنند.کرملین این اظهارات را خطرناک و تشدید‌کننده تنش بین روسیه و ناتو توصیف کرده است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در ۶ می‌(۱۷ اردیبهشت) در سخنانی اعلام کرد که اظهارات ماکرون و دیگر مقام‌های بریتانیایی و آمریکایی آغازگر دور جدیدی از تشدید تنش‌ها بوده و باعث برگزاری رزمایش‌های هسته‌ای از سوی روسیه شده است. گفتنی است سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی شامل بمب‌های هوایی، کلاهک‌های موشک‌های کوتاه‌برد و مهمات توپخانه‌ای هستند که برای استفاده در میدان‌های جنگ طراحی شده‌ و قدرت کمتری نسبت به سلاح‌های هسته‌ای استراتژیک دارند.
ناتو موشک‌های روسیه را ساقط کند
اما در درخواست تحریک‌آمیز دیگری، زلنسکی از کشورهای ناتو خواسته است که موشک‌های روسیه را ساقط کنند. به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» در جریان صحبت با روزنامه نیویورک تایمز در آخرین روز دوره ریاست جمهوری خود که به دلیل وضع حکومت نظامی در کشور تمدید شده، از کشورهای عضو ناتو خواست تا موشک‌های روسی بر فراز اوکراین را ساقط کنند.
وی به نیویورک تایمز گفت: «سؤال من این است که مشکل چیست؟ چرا نمی‌توانیم آنها را ساقط کنیم؟ آیا این دفاع است؟ بله. آیا این حمله به روسیه است؟ نه. آیا شما هواپیماهای روسی را ساقط می‌کنید و خلبانان روسی را می‌کشید؟ نه. پس مشکل درگیر کردن کشورهای ناتو در جنگ چیست؟ چنین موضوعی وجود ندارد.» رئیس‌جمهور اوکراین ادامه داد: «آنچه را که بر فراز اوکراین پرواز می‌کند، ساقط کنید. به ما تسلیحاتی بدهید که علیه نیروهای روسی در مرز استفاده کنیم.»
زلنسکی که به دنبال سیستم‌های دفاع هوائی پاتریوت است در این مصاحبه گفت: «آیا فکر می‌کنید که این تعداد پاتریوت زیاد است؟ برای کشوری که برای آزادی و دموکراسی می‌جنگد، این لازم است.» رئیس‌جمهور اوکراین همچنین هرگونه انتقاد از دموکراسی در کشورش را با توجه به تعویق نامحدود انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری رد و اعلام کرد: «کی‌یف نیازی ندارد چیزی در مورد دموکراسی به کسی ثابت کند، زیرا اوکراین و مردمش آن را از طریق جنگ خود ثابت می‌کنند.»
نیاز اوکراین به نیروهای نظامی
«فارین افیرز» هم در گزارشی تلویحاً آب پاکی را روی دست زلنسکی ریخته و نوشته است اوکراین برای مقابله با حملات روسیه باید نیروهای بیشتری استخدام کند و با این تعداد نیرو نمی‌تواند مقابل روسیه به پیروزی برسد. به گزارش ایسنا این مجله آمریکایی در گزارش خود نوشته است: کارشناسان نظامی بر این باورند که ارتش اوکراین برای حفظ عملیات دفاعی در سطوح کنونی نبرد باید تعداد سربازان خود را سه برابر کند. پیش از این، سردبیر دفاعی و امنیتی روزنامه گاردین، خاطرنشان کرده بود که پیشروی روسیه در منطقه خارکیف «سؤالات جدی» را در مورد توانایی کی‌یف برای دفاع از خود ایجاد می‌کند. به گفته این تحلیلگر، سازمان‌های اطلاعاتی انگلیس به رهبری اوکراین در مورد پیشروی روسیه در منطقه خارکیف هشدار داده بودند، اما «خطوط دفاعی اوکراین هم ضعیف هستند و هم ناتوان».
اعتراف پنتاگون
سخنگوی پنتاگون هم گفت، وزارت دفاع آمریکا معتقد است که نیروهای روسیه در نزدیکی خارکیف پیشروی دارند. به گزارش ایسنا، «پاتریک رایدر» سخنگوی پنتاگون شامگاه سه‌شنبه درباره اینکه چه تعداد نیروی روس در حملات به خارکیف دخیل هستند، گفت: « من تعداد خاصی برای ارائه ندارم جز اینکه بگویم می‌دانیم که ده‌ها هزار نیروی روس در داخل اوکراین هستند.» به نقل از خبرگزاری تاس، سخنگوی پنتاگون ادامه داد: «نیروهای روس در نزدیکی خارکیف دستاوردی به دست آورده و دارند پیشروی می‌کنند.» کی‌یف اذعان دارد که وضعیت در منطقه خارکیف برای نیروهای اوکراینی بسیار متشنج است. وزارت دفاع روسیه پیشتر گزارش داده بود که نیروهای روسی کنترل بخش‌هایی از منطقه خارکیف را به دست گرفته‌اند. اوکراینی‌ها هم اعلام کرده‌اند به دلیل شدت حملات روسیه از بخش‌هایی از خارکیف عقب‌نشینی کرده‌اند.